Pět vyznamenaných úloh.
Stanislav Juříček
Vím, skládat šachové úlohy (můžeme je nazvat i problémy či kompozice) není příliš atraktivní záležitost. Navíc je to hodně obtížná disciplína, protože: 1) sestavení kvalitní dvoj-, či trojtažky vyžaduje hodně znalostí a zejména technického umu, 2) pokud nemáte v PC speciální program typu alespoň „Problemiste", strávíte nad prověřením korektnosti několik týdnů a často i měsíců, 3) hráč-praktik se v konkurenci úlohářů-specialistů prosadí zpravidla jen těžko. Mne to však baví. Dobré nápady dostávám paradoxně ve chvílích, kdy se mi nedaří na turnajích, či mám nějaké životní problémy a je zajímavé, že relaxace u problémového šachu mi pomáhá. Prostě - osobní problém řeším problémem šachovým. O to více mne pak těší, když mi úlohu publikuje české, neřku-li zahraniční periodikum a úplně super je, získá-li taková moje práce ocenění, či je zavedena do světové databáze (dále „yacpdb"). Několik úloh jsem vytvořil už v mládí, ale intenzivněji jsem začal skládat až těsně před padesátým rokem mého věku. Vrcholem, který pravděpodobně už nepřekonám je 2.místo v oddělení dvojtažek v 6.Albu českých skladeb, což je cca adekvátní stříbrné medaili z Mistrovství republiky v praktickém šachu. K titulu KM v klasické hře jsem tak připojil titul i ve skladebním odvětví a totéž jsem kdysi získal také v šachu korespondenčním. V kompozičním šachu musíte mít zejména obrovskou trpělivost; nejen při samotném skládání, nýbrž i v době čekání na její publikování nebo vydání výsledku soutěže. Např. číslo 2014/123 časopisu Šachová skladba uvedlo výsledky dvou soutěží, do nichž jsem úlohy zasílal asi dva roky před tím. A světe zboř se! V obou případech mi byly uděleny pochvalné zmínky, což je v hierarchii „cena - čestné uznání - pochvalná zmínka" až třetí stupeň, ale i takové ocenění patří k vysoké kvalitě a každý úlohář si jej považuje. Kdysi bylo mým snem složit deset, patnáct úloh a získat jedno či dvě vyznamenání. V současné době počet mých skladeb publikovaných v celé Evropě, Americe i na dálném Východě přesáhl už pět set, z toho 36 vyznamenaných, pohříchu více v zahraničí (Chorvatsko, Německo, Itálie, Rumunsko, Rusko, Švédsko, Slovensko a Ukrajina) než doma.
Ale teď už k těm oceněným úlohám. Tři z nich jsou ze soutěží domácích, dvě ze zahraničních. Ačkoliv jsem kdysi začínal u dvojtažek, dnes se zaměřuji i na trojtahové práce, to je přirozený vývoj úloháře, který jde prostě od jednoduššího ke složitějšímu. Ta první trojtažka získala vyznamenání v mezinárodní soutěži rubriky Šachové umění v Čs.šachu. Důvod ocenění? Nad jednodušším obsahem převážilo zřejmě zdařilé technické provedení. Všimněte si zejména prvních dvou variant, ty obsahují téma záměny tahů.
Stanislav Juříček (Vsetín) 2. pochvalná zmínka „Šachové umění 2011-2012".
Mat 3.tahem (C+)
□ Kd2,Df4,Sb3,Sb6,Ja4,Jg3,Pc5 (7)
■ Kd4,Dd7,Vg5,Sc6,Jf6,Pa2,e4,f3,g7 (9)
Druhá trojtažka k výročí ing. Jaroslava Karla se ocitla také mezi vítěznými skladbami. Jen tak mimochodem - soutěž měla kvalitní obsazení, účastnilo se jí 27 autorů z jedenácti zemí, což je důkazem toho, že Česko má ve skladebním šachu ve světě stále velice dobrý zvuk. Jubilant, který turnaj sám rozhodoval, ocenil u mé úlohy tématicky jednotnou obranu černým trojpěšcem na sloupci „g", čtvrtá varianta je opět doplňková.
Stanislav Juříček (Vsetín) 2. pochvalná zmínka „Ing. J. Karel *75" JT 2012.
Mat 3.tahem (C+)
□ Kb5,Va3,Vf1,Sf7,Jd1,Jd7,Pd2,e3,e6 (9)
■ Kd5,Va4,Vh5,Sc2,Sh2,Je7,Pa5,b4,d6,g3,g5,g7,h6 (13)
Také třetí výsledek mi došel až několika letech. Ale dočkal jsem se a byl potěšující! V soutěži italského časopisu „Sinfonie Scacchistiche" mi bylo uděleno dokonce čestné uznání (it. = menzione onorevole). Komentář ponechávám v originálním záznamu, kdo umí italsky, ať si to přeloží ... K trojtažce bych měl jen dvě poznámky: 1) Jde o tzv. „mereditku", t.j. s počtem kamenů max. 12 a také o „poloaristokratickou" úlohu, t.j. bez použití pěšců, v tomto případě bílých, 2) V obsahu jsou tři zdánlivá řešení (it. = gioco virtuale), ale ve skutečném řešení (it. = soluzione) se nám pak ukáží jiné tři varianty s pěknou souhrou dámy a obou střelců, pozitivem je určitě ta absence bílých pěšců.
Stanislav Juříček (CZE) 3. čestné uznání „Sinfonie Scacchistiche 2012" (ITA)
Mat 3.tahem (C+)
□ Kb6,Df7,Se3,Sf5 (4)
■ Ke5,Se2,Pc3,c4,d4,d7,e7,g4 (8)
Čtvrtý diagram představuje můj nejoblíbenější typ skladby - dvojtažku, kterou většinou koncipuji ve strategickém stylu „anglické školy úlohové". Kvalit slavného Cominse Mansfielda (*1896 †1984), snad nejslavnějšího představitele této školy, samozřejmě nedosahuje, ale konstrukčními prvky (překvapivý úvodník, bezduálovost) ji alespoň připomíná.
Stanislav Juříček (Vsetín) 4. pochvalná zmínka „Svítek *60" JT 2018
Mat 2.tahem (C+)
□ Ke8,Da3,Vf4,Vg1,Sb5,Jc8,Je3,Pd4,g7 (9)
■ Ke6,Sg2,Jb4,Jh6,Pa5,c6,d6 (7)
Mým nejčerstvějším úspěchem je poslední skladba, kterou jsem se zúčastnil soutěže ke 110. výročí narození ruského skladatele Vladimira Akimoviče Brona (*1909 †1985). Jedná se o tzv. pomocný mat, který mívá zpravidla dvě varianty řešení, jež musí být rozdílná. Mnohdy je variant i více, v mém případě jsou tři. Kdo neví co to je, tak jej poučím. Zatímco v klasické hře se černý brání zuby-nehty, aby mat nedostal, zde kupodivu bílému k tomu ještě pomáhá a zvláštností je, že začíná. Musím dodat, že mne k „pomocníkům" přivedl můj přítel, jeden z našich špičkových úlohářů Vladislav Buňka (*1938) z Kutné Hory. Ten je na tento typ úloh opravdu specialista, ale musím říci, že jinak se mi to jeví tak trochu jako zábavná disciplína. U této vyznamenané úlohy si všimněte, jak ve všech třech variantách černý zajímavým odsunem kamenů s následnou blokací polí e3, h4, f5 uvolňuje bílé dámě cestu k matům do druhého rohu šachovnice na pole a8, b7, c6. Její kvalitu dokazuje nejen to vyznamenání, ale i skutečnost, že se objevila ve světové databázi úloh {№ 480408}. Konečně, posuďte sami:
Stanislav Juříček (CZE) Pochvalná zmínka „Брoн *110" MT 2019 (RUS)
Pomocný mat 2.tahem (3 řešení) C+
□ Kh8,Dh3,Pc2 (3)
■ Ke4,Dc1,Vf5,Vh2,Se5,Jh4,Pb6,c4,d4,e3,e6,f4,f6,g2 (14)
Vsetín 9.10.2019 (sj)
media s.r.o. |
Zde je místo pro vaši reklamu. |
|
|
||
|
|
|